SBA aXess

Här får du tillgång till ett webbaserat verktyg för att utföra egenkontrollen av brandskyddet.

SBA aXess är ett digitalt system där du får fullständig kontroll över det systematiska brandskyddsarbetet. Systemet ger information om allt som händer och påminner om vad som behöver göras. Det är enkelt att utföra kontroller och analyser, hantera och delegera dokument, få statistik baserat på olika valda områden, till exempel hela företaget, en viss region, plats eller kontrollområde.

Systemet anpassas efter företagets verksamhet och ger unika rapporter baserat användarens behörighet och val.

Via länken nedan kan du gå direkt till SBA aXess och logga in.

» Klicka här för att komma till inloggningsfönster

Verksamhetsstruktur

Oavsett hur en verksamhet är strukturerad kan den hanteras av SBA Axess. Systemet är strukturerat i olika nivåer där den översta nivån är verksamheten och därefter läggs olika platser upp i nästa nivå. Det går även att sortera en verksamhet i olika ”regioner”, i en region kan det finnas ytterligare områden, till exempel län, stad, stadsdel osv. Varje region/område kan sedan ha en eller flera platser.

I systemet kan man sedan ge olika behörigheter baserat på de olika verksamhetsnivåerna samt få statistik och rapporter för det man väljer, t ex för hela företaget, för en region/område eller för en plats. 

Kalender

Ansvarig för verksamheten kan planera olika aktiviteter i kalendern, till exempel att en brandskyddskontroll återkommande ska genomföras på alla olika platser. Varje plats har en egen kalender där all info om kommande event finns. 

Kontroller

I systemet kan användaren genomföra kontroller av brandskyddsarbetet med eller utan ritning. På ett enkelt sätt genomförs kontrollerna med hjälp av mobila plattformar, t ex en surfplatta. Det går även att skriva ut kontrollen i pappersformat om så önskas. Kontrollanten får information om vilka kontrollmoment som ska genomföras under kontrollen.

Påminnelser

Systemet skickar påminnelse till användarens mail med länk till det som ska utföras i systemet. Det kan vara en brandskyddskontroll, åtgärder på avvikelser, riskinventering, utbildning eller något annat.

Dokumentation

I SBA Axess finns all dokumentation som behövs för ett SBA. Det finns färdiga mallar som kan användas, eller så kan man ladda upp egna dokument. T ex policy, gränsdragningslista, brandskyddsregler, handlingsplan vid brand, rutiner vid brand m m. Byggnads- och verksamhetsbeskrivningen fylls i automatiskt av systemet.

Ritningar

Genomförs ändringar på ritningar, t ex om ett kontrollobjekt flyttas, så uppdateras samtliga ritningar direkt. Ansvarig godkänner detta och sedan slår det igenom på samtliga ritningar. Detta innebär att det inte blir några onödiga kostnader för att uppdatera alla ritningar enskilt.

Statistik

I systemet får man fullständig statistik där man ser avvikelser, status på kontrollobjekt, risker, incidenter eller tillbud. Det går att skriva ut en sammanställningsrapport som ger en live-status för det område man väljer att rapporten ska hantera. Där ser man en sammanställning över allt som har hänt i det systematiska brandskyddsarbetet, allt från kontroller, riskinventeringar, senaste uppdatering av dokumentationen m m.

Riskhantering

Systemet har fullständig riskhantering, med riskinventering, riskanalyser och åtgärder och uppföljning. Riskerna placeras på ritning och allt sammanställs i en snygg riskmatris där man kan sortera på typ av risk, riskklass, valt område; t ex hela företagets risker, en specifik plats risker eller ett kontrollområdes risker. Detta är även baserat på den behörighet användaren har.